Monday, May 9, 2016

Khasiat Daun Kapal Terbang Rawat Diabetes

Dahulu sebelum orang mengetahui penyakit diabetes melitus, daun kopasanda di kenal sebagai ubat luka. Daun itu banyak dipakai oleh TNI ketika itu jika ada luka tercalar hingga daun itu lebih popular di Makassar dengan nama daun kopasanda. Ada pula yang menamakan Daun Kemboja. Tiap-tiap daerah mempunyai nama sendiri untuk tumbuhan ini. Di Malaysia dikenali sebagai daun kapal terbang.

Apa pun namanya, nyatanya tumbuhan ini mempunyai manfaat yang luar biasa. Satu diantara khasiat dari tumbuhan ini iaitu boleh dipakai sebagai ubat alternatif untuk penyakit Diabetes Melitus. Untuk memakai Daun Kopasanda nyatanya mempunyai peraturan sendiri sesuai sama pengalaman Andi yang menanggung derita penyakit Diabetes Melitus.

Waktu itu Andi tidak paham bila dia diserang penyakit
Diabetes, cuma saja yang dirasa iaitu perasaan lemas, senantiasa haus, perasaan mengantuk, selalu k3nc! Ng serta tak ada g4ir4h hidup. Lalu Andi membuat pemeriksaan kesihatan ke tempat tinggal Sakit, serta akhirnya nyatanya dihukum menanggung derita Diabetes dengan GDS = 600.

Seorang mengesyorkan untuk cuba ubat alternatif yakni Daun Kopasanda dengan ketentuan mengambil 11 helai daunnya lalu dicuci bersih lantas dimasak dengan 2 gelas air hingga mendidih dan airnya tinggal 1 gelas. Air tapisannya diminum sehari-hari pertama. gelas.

Sesudah mengkomsumsi sepanjang 3 hari berturut-turut, lalu Andi kembali membuat pemeriksaan gula darahnya. Akhirnya begitu menakjubkan lantaran hasil GDS Andi tingal 120.

Pengalaman itu memberikan inspirasi rakan saya dari Fakulti Farmasi untuk mempelajari Daun itu. serta nyatanya akhirnya Positif. Daun kopasanda boleh dipakai sebagai ubat herba yang selamat dikomsumsi.

Demikian artikel tentang Obat Alternatif untuk Diabetes, mudah-mudahan berguna. 

No comments:

Post a Comment